Η πιο γνωστή στοά της Αθήνας, η Στοά του Αττάλου, ετοιμάζεται να υποδεχτεί τα αγάλματα, που θα συνθέσουν τα εκθέματα του 1ου ορόφου, ο οποίος θα ανοίξει σύντομα για το κοινό.
Πρόκειται για μια προσπάθεια αναδιάταξης των γλυπτών στον 1ο όροφο του οικοδομήματος, που βρίσκεται στην ανατολική πλευρά της Αρχαίας Αγοράς και αποτελούσε δώρο του βασιλιά της Περγάμου Αττάλου Β' (159-138 π.Χ.) στην πόλη των Αθηνών.
Η προσπάθεια εντάσσεται στο ευρύτερο έργο «Αναβιώνοντας την Αρχαία Αγορά, τον τόπο που γεννήθηκε η Δημοκρατία». Η χρηματοδότησή του έχει ενταχθεί στο πλαίσιο του μέτρου Διαφύλαξης Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Κληρονομιάς, που συγχρηματοδοτείται από τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο.
Με την έγκριση της μουσειογραφικής μελέτης από τα μέλη του Συμβουλίου Μουσείων το συνολικό έργο της ανακαίνισης του πρώτου ορόφου της Στοάς του Αττάλου βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία.
Σ' αυτό περιλαμβάνονται καθαρισμοί με υδροβολή των σύγχρονων αρχιτεκτονικών στοιχείων του κτηρίου, αναδιάταξη των γλυπτών μικρής κλίμακας και των προπλασμάτων, καθαρισμός και συντήρηση των γλυπτών και των παλαιών πωρολιθικών βάθρων, προσθήκη εποπτικού υλικού, αντικατάσταση του υπάρχοντος πετάσματος, καθώς και την ανακαίνιση και ενεργοποίηση των δύο κλιμακοστασίων, του βόρειου και του υπάρχοντος από το 1958.
Πώς αποφασίστηκε η νέα μορφή
Κύριο αντικείμενο συζήτησης των ειδικών ήταν η παράταξη των γλυπτών και τη διάρθρωση των ενοτήτων. Οι μελετητές θέλησαν να δώσουν μια έννοια «διαλόγου» μεταξύ των σύγχρονων επισκεπτών και των μορφών του παρελθόντος, καθώς τα έργα δεν παρατάσσονται ακριβώς το ένα δίπλα στο άλλο, αλλά ομαδοποιούνται σε πιο ελεύθερα σύνολα, σύμφωνα πάντα με τις θεματικές ενότητες. Τα μέλη δεν διαφώνησαν με την ιδέα, ωστόσο θεώρησαν ότι χρειάζεται μια πιο «ήσυχη» εσωτερική διάταξη, γι' αυτό και οι άξονες αναδιάταξης των γλυπτών περιορίστηκαν από 4 σε 2.
Κύριο αντικείμενο συζήτησης των ειδικών ήταν η παράταξη των γλυπτών και τη διάρθρωση των ενοτήτων. Οι μελετητές θέλησαν να δώσουν μια έννοια «διαλόγου» μεταξύ των σύγχρονων επισκεπτών και των μορφών του παρελθόντος, καθώς τα έργα δεν παρατάσσονται ακριβώς το ένα δίπλα στο άλλο, αλλά ομαδοποιούνται σε πιο ελεύθερα σύνολα, σύμφωνα πάντα με τις θεματικές ενότητες. Τα μέλη δεν διαφώνησαν με την ιδέα, ωστόσο θεώρησαν ότι χρειάζεται μια πιο «ήσυχη» εσωτερική διάταξη, γι' αυτό και οι άξονες αναδιάταξης των γλυπτών περιορίστηκαν από 4 σε 2.
Το δεύτερο θέμα ήταν η διάρθρωση των ενοτήτων. Αν και οι μελετητές δεν ευθύνονται για το μουσειολογικό πρόγραμμα, που εγκρίθηκε το 2010, ένας από τους όρους που έθεσε το Συμβούλιο ήταν να καταβληθεί προσπάθεια ώστε οι ενότητες να διαρθρώνονται με μεγαλύτερη σαφήνεια. Επίσης, δεν επέτρεψαν την παρουσίαση διαδραστικών σύγχρονων μέσων και την τοποθέτηση πετάσματος για εκπαιδευτικά προγράμματα, λόγω της ιδιαιτερότητας και του χαρακτήρα του κτηρίου.
Τι θα βλέπει ο επισκέπτης
Το αρχαιολογικό και εποπτικό υλικό θα αποτελείται από 52 γλυπτά (κεφαλές αγαλμάτων, προτομές, αγάλματα, αρχιτεκτονικά μέλη, επιγραφές και ανάγλυφα μνημεία προερχόμενα και από τις ανασκαφές της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα), καθώς και προπλάσματα των χώρων της Αρχαίας Αγοράς, της Πνύκας και μεμονωμένων μνημείων της Αγοράς. Το αρχαίο υλικό θα προέρχεται από τη στοά, αλλά και από τις αποθήκες. Τα γλυπτά θα είναι στηριγμένα σε βάσεις -από πωρόλιθους οι παλιότερες, από άλλα υλικά οι καινούργιες-, οι οποίες θα έχουν μικρές διαφοροποιήσεις στο ύψος ώστε να προσδίδουν κινητικότητα.
Το αρχαιολογικό και εποπτικό υλικό θα αποτελείται από 52 γλυπτά (κεφαλές αγαλμάτων, προτομές, αγάλματα, αρχιτεκτονικά μέλη, επιγραφές και ανάγλυφα μνημεία προερχόμενα και από τις ανασκαφές της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα), καθώς και προπλάσματα των χώρων της Αρχαίας Αγοράς, της Πνύκας και μεμονωμένων μνημείων της Αγοράς. Το αρχαίο υλικό θα προέρχεται από τη στοά, αλλά και από τις αποθήκες. Τα γλυπτά θα είναι στηριγμένα σε βάσεις -από πωρόλιθους οι παλιότερες, από άλλα υλικά οι καινούργιες-, οι οποίες θα έχουν μικρές διαφοροποιήσεις στο ύψος ώστε να προσδίδουν κινητικότητα.
Στον όροφο θα παρουσιάζονται σε μια σειρά προθηκών και τα αποθηκευμένα κεραμικά από τις πρώτες ανασκαφές στην Αρχαία Αγορά, προσφέροντας μια ματιά στην ιστορία των ερευνών. Όλες οι πληροφορίες θα δίνονται σε δύο γλώσσες, ελληνικά και αγγλικά, ενώ ειδικά πλατώματα οπτικής πρόσβασης θα δίνουν τη δυνατότητα στους επισκέπτες να απολαμβάνουν το μοναδικό τοπίο της Αρχαίας Αγοράς, του Ιερού Βράχου και των γύρω λόφων (Πνύκας, Νυμφών και Μουσών), την ίδια στιγμή που προετοιμάζονται για την επόμενη ενότητα.
Οι ενότητες της έκθεσης είναι έξι με την πρώτη «Ιδεαλιστικές μορφές θεών και κοινών θνητών» να αφορά έργα υστεροκλασικών-ελληνιστικών χρόνων του 4ου και 3ου αι. π. Χ. Η δεύτερη ενότητα «Τα αθηναϊκά εργαστήρια αναπαράγουν κλασικά έργα» θα παρουσιάζει ρωμαϊκά αντίγραφα κλασικών έργων του 1ου και 2ου αι. μ. Χ., ενώ η τρίτη ενότητα «Πλούσιοι αστοί της Αθήνας κατά τα αυτοκρατορικά πρότυπα» θα εκθέτει ρωμαϊκά πορτραίτα της ίδια εποχής.
Ερμαϊκές στήλες με πορτραίτα δημοσίων λειτουργών του 2ου και του 3ου αι. μ. Χ. θα πλαισιώνουν την ενότητα «Η πόλη τιμά τους δημόσιους λειτουργούς», ενώ ρωμαϊκά πορτραίτα του 3ου αι. μ. Χ. θα εμπλουτίζουν τους «Ιδιώτες και επιφανείς πολίτες στη ρωμαϊκή Αθήνα». Η τελευταία ενότητα «Συλλογές γλυπτών κοσμούν τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια της ύστερης αρχαιότητας» θα αποτελείται από γλυπτά των υστερορωμαϊκών φιλοσοφικών σχολών.
Πηγή: ΑΠΕ
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=63624121
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου