ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΕΛΛΗΝΟΡΑΜΑ ΤΕΥΧΟΣ 91 ΜΑΡΤΙΟΣ 2012
Γράφει ο
Νίκος Π. Παπαγεωργάκης-Φενεάτης
Οικονομικός έφορος
τ. Διευθυντής Επιθεώρησης
Υπουργείου Οικονομικών
Γράφει ο
Νίκος Π. Παπαγεωργάκης-Φενεάτης
Οικονομικός έφορος
τ. Διευθυντής Επιθεώρησης
Υπουργείου Οικονομικών
Η Ι. Μονή Αγίου Γεωργίου, στο Φενεό Κορινθίας είναι κτισμένη φρουριακά σε δεσπόζουσα θέση μέσα στο δάσος δρυός, που είναι σε απόσταση ενός χιλιομέτρου περίπου επάνω από την τεχνητή λίμνη Δόξα. Η τεχνητή αυτή λίμνη έγινε το 1998 δια της κατασκευής φράγματος στον ποταμό Δόξα. Ο Φενεός που τον λένε «μικρή Ελβετία Κορινθίας» είναι οροπέδιο με καταπράσινο δάσος. Η απόσταση Αθήνα-Γκούρα (Φενεού) είναι 160 Χιλιόμετρα. Έτσι ο επισκέπτης που έρχεται από την Αθήνα μέσα σε δύο ώρες θα βρεθεί στο όμορφο οροπέδιο του Φενεού, που είναι σε υψόμετρο 850 μέτρων, έχει σχήμα περίπου τριγωνικό και έχει εύφορη πεδιάδα έκτασης παραπάνω από 220.000 στρέμματα.
Η Ι. Μονή Αγίου Γεωργίου είναι νέα. Κτίσθηκε το 1693 μετά την εγκατάλειψη της παλαιάς Ι. Μονάς» της ονομαζόμενης μεταγενεστέρως «Παλαιομονάστηρο» που ήταν αφιερωμένη στον Άγιο Γεώργιο και κτίσθηκε προ της αλώσεως επί λοφίσκου που ήταν στο σημείο της τεχνητής λίμνης Δόξα όπου σήμερα βρίσκεται η μικρή εκκλησία του Αγίου Φανουρίου.
Η κατά το έτος 1690 άνοδος της στάθμης του νερού της τότε λίμνης που κατέκλυζε όλο τον κάμπο του Φενεού, ανάγκασε σε μετακόμιση την παλαιά Μονή, η οποία εγκατεστάθηκε το έτος 1693 στη θέση που τη Βλέπουμε σήμερα. Η ανωτέρω νέα Ι. Μονή το 1740 κατεστράφη από πυρκαγιά και το 1754 κτίσθηκε εκ θεμελίων. Πρόκειται για ένα τριώροφο συγκρότημα με εσωτερική αυλή στο κέντρο της οποίας είναι κτισμένος ο Ναός. Το καθολικό της Μονής αφιερωμένο στον Αγιο Γεώργιο τον Τροπαιοφόρο είναι ρυθμού Βασιλικής με τρούλο με θαυμάσιο επίχρυσο τέμπλο του 1762. Το καθολικό ιστορήθηκε μεταξύ των χρόνων 1762 -68 από το Γιαννιώτη ζωγράφο «Παναγιώτη». Ταύτα αναγράφονται εσωτερικώς και άνωθεν της εισόδου του Ναού.
Ο Ναός εσωτερικά είναι περικαλλέστερος. Έχει τρούλο κάτω του οποίου κρέμεται πολυτελέστατο πολύφωτο (πολυέλαιος) με στεφάνη επίχρυση. Ο Ναός έχει πολλές και σπουδαίες επί των τοίχων αγιογραφίες. Στον Νάρθηκα (ή πρόναο) υπάρχουν μεγαλοπρεπείς παραστάσεις των αγίων Αναχωρητών, Κοσμά του ποιητού, Ιωάννου του Δαμασκηνού, Εφραίμ του Σύρου, Ιωάννου του συγγραφέως της Κλίμακος, του Νήφωνος, και της δευτέρας Παρουσίας με την κόλαση και ωραίες τοιχογραφίες των αγίων μαρτύρων Ιουλίας, Μαρίνης, Παρασκευής, Κυριακής, Βαρβάρας και Αικατερίνης.
Η Ι. Μονή κατά τους χρόνους της Επανάστασης του '21 είχε λειτουργήσει σαν Αρχηγείο της Φιλικής Εταιρείας υπό την αρχηγία του Ηγουμένου της Μονής Ναθαναήλ και τη βοήθεια πολλών άλλων ηγουμένων από γειτονικές μονές. Με επικεφαλής τον θ. Κολοκοτρώνη, που «σαν φιλόσοφος οδηγούσε και σαν λιοντάρι πολεμούσε», έγιναν πολλές συνεδριάσεις οπλαρχηγών από την Αρκαδία και την Κορινθία, ενώ πολλοί πλούσιοι κάτοικοι Βοήθησαν σημαντικά με μεγάλες χρήματα κές προσφορές ι καθιστώντας το σπουδαία οίκο-* νομική δύναμη στην περιοχή.
ΤΟ ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Ο παραπάνω Ναός έχει Νάρθηκα (ή Πρόναο) εις τον Περώο του οποίου υπάρχει ακόμα το «Κρυφό Σχολειό» όπου από μικρή καταπακτή, που εκλείετο, ανέβαιναν με κινητή σκάλα κρυφά τα Ελληνόπουλα επί Τουρκοκρατίας και με το φως των κεριών εμάθαιναν τα πρώτα Ελληνικά Γράμματα, ήτοι γραφή, ανάγνωση στο Ψαλτήρι, Ιστορία και λίγη αριθμητική με δασκάλους πρακτικούς τους καλόγερους. Οι πηγές αναφέρουν ότι υπήρξε «Κρυφό Σχολειό» στην παλαιά Ι. Μονή την ονομαζόμενη «Παλαιομονάστηρο» μέχρι την εγκατάλειψη της το 1690 λόγω της ανόδου των νερών της λίμνης. Επίσης υπήρξε «Κρυφό Σχολειό» στην Παναγιά του βράχου στον Ταρσό Φενεού, σε σπηλιά του βράχου πάνω από την Ι. Μονή Αγ. Τριάδος. Στην Παναγία του Βράχου ανεβαίνεις με σκάλα, υπάρχουν τρεις θολωτοί χώροι σε σχισμή των Βράχων. Μέσα στην εκεί εκκλησία από μία τρύπα στον Τοίχο της Εκκλησίας αυτής τρέχει νερό άγιασμα.
Οι Τούρκοι καταδίωξαν την Παιδεία των Ελλήνων. Το συμφέρον τους ήταν να μη μορφώνονται οι υπόδουλοι Έλληνες, να μη καλλιεργούν το πνεύμα τους, να μην διδάσκονται την ιστορία τους και να λησμονήσουν την καταγωγή και τα μεγάλα κατορθώματα των Προγόνων τους. Η μόρφωση θα ήταν ένα ισχυρό όπλο στα χέρια των υποδούλων, που θα τους παρακινούσε σε αγώνες για την ανάκτηση της ελευθερίας τους· Για τους λόγους αυτούς η Ελληνική εκπαίδευση καταδιώχθηκε. Τα σχολεία κλείσθηκαν. Οι Έλληνες διδάσκαλοι καταδιώχθηκαν ή δολοφονήθηκαν. Νέες σχολές για τη μόρφωση διδασκάλων δεν υπήρχαν. Βιβλία Ελληνικά δεν κυκλοφορούσαν. Πολλοί λόγιοι Έλληνες και διδάσκαλοι, που κατόρθωσαν να σωθούν έφυγαν στην Ιταλία και την άλλη Ευρώπη, όπου καλλιέργησαν τα Ελληνικά Γράμματα και πρόσφεραν αργότερα μεγάλες υπηρεσίες στον Ελληνισμό. Το υπόδουλο όμως Έθνος στερήθηκε για πολύ καιρό τους διδασκάλους του και η Ελληνική νεολαία έμεινε για πολλά χρόνια αμόρφωτη.
Τα κρυφά σχολειά, στο Μοναστήρι του Αγ. Γιώργη, σε όλες τις εκκλησίες του Φενεού και σε όλα τα Μοναστήρια και Εκκλησίες της υπόδουλης Ελλάδας, κατά τη σκοτεινή αυτή εποχή μεγάλες υπηρεσίες προσέφεραν στο υπόδουλο Έθνος, Οι εκκλησίες και οι νάρθηκες τους μετετράπησαν σε σχολεία Έτσι κάτω από το φως των κεριών τα Ελληνόπουλα μάθαιναν την ιστορία τους και την καταγωγή τους και διδάσκονταν την αγάπη για την «Ελευθερία».
Περίφημος επίσης είναι ο πίνακας του Νικολάου Γύζη «Το κρυφό Σχολειό» (1886). Ο πίνακας του Νικολάου Γύζη «το
Κρυφό Σχολειό» είναι ζωγραφική τέχνη ψυχικών διαστάσεων. Είναι ζωγραφική που
κρατάει όλη την ποικιλία των αποχρώσεων και λεπτότατων εκφράσεων του δασκάλου Καλογήρου και των μαθητών την ώρα που κάνουν μάθημα μέσα στο «Κρυφό Σχολειό» και με αυτές τις αποχρώσεις και εκφράσεις στα πρόσωπα του δασκάλου Καλογήρου και μαθητών, που παριστάνει ο πίνακας, αποκαλύπτει το μυστικό και το πνεύμα των παραπάνω προσώπων που είναι η αγάπη προς την Ελευθερία.
Το Κρυφό Σχολειό απέβλεπε στην εκμάθηση στοιχειώδους ανάγνωσης και γραφής, ασφαλώς δε και στην τόνωση της φιλοπατρίας και της αντίστασης κατά των τούρκων κατακτητών, καθώς και της αναζωογόνησης της αποσταμένης ελπίδας» για τη λευτεριά. Μάθαινε στα Ελληνόπουλα «Τι είχαν, τι έχουν, τι τους πρέπει» και ότι «Η λευτεριά σαν της αυγής το φεγγοβόλο αστέρι της νύχτας το ξημέρωμα θα φέρει» όπως μας λέει ο Ιωάννης Πολέμης στο θαυμάσιο ποίημα του «Το Κρυφό Σχολειό».
Κρυφό Σχολειό» είναι ζωγραφική τέχνη ψυχικών διαστάσεων. Είναι ζωγραφική που
κρατάει όλη την ποικιλία των αποχρώσεων και λεπτότατων εκφράσεων του δασκάλου Καλογήρου και των μαθητών την ώρα που κάνουν μάθημα μέσα στο «Κρυφό Σχολειό» και με αυτές τις αποχρώσεις και εκφράσεις στα πρόσωπα του δασκάλου Καλογήρου και μαθητών, που παριστάνει ο πίνακας, αποκαλύπτει το μυστικό και το πνεύμα των παραπάνω προσώπων που είναι η αγάπη προς την Ελευθερία.
Το Κρυφό Σχολειό απέβλεπε στην εκμάθηση στοιχειώδους ανάγνωσης και γραφής, ασφαλώς δε και στην τόνωση της φιλοπατρίας και της αντίστασης κατά των τούρκων κατακτητών, καθώς και της αναζωογόνησης της αποσταμένης ελπίδας» για τη λευτεριά. Μάθαινε στα Ελληνόπουλα «Τι είχαν, τι έχουν, τι τους πρέπει» και ότι «Η λευτεριά σαν της αυγής το φεγγοβόλο αστέρι της νύχτας το ξημέρωμα θα φέρει» όπως μας λέει ο Ιωάννης Πολέμης στο θαυμάσιο ποίημα του «Το Κρυφό Σχολειό».
Δεν είναι άσκοπο να ειπούμε λίγα λόγια για τη ζωή και το έργο των δημιουργών των ανωτέρω μεγάλων έργων Τέχνης (ζωγραφικής και ποίησης) ως ακολούθως:
Ο αριστοτέχνης του χρωστήρα, που έφτιαξε τον πίνακα το «Κρυφό Σχολειό» Νικόλαος Γυζης (1842 -1901) ανήκει αναντίρρητα στο ελληνικό πνεύμα, αν και εργάσθηκε σχεδόν όλη του τη ζωή στη Γερμανία. Μαθητής του ρίΐοΐγ στο Μόναχο, μετέφερε τις αισθητικές ροπές των ρομαντικών καλλιτεχνών της Κεντρικής Ευρώπης στις αλληγορίες του στις μεγάλες συνθέσεις του, στα σχεδιάσματά του και στους άλλους πίνακές του.
Συνδύασε δε τις ιδεολογικές αρχές και τις καλλιτεχνικές κατευθύνσεις των ξένων δασκάλων του προς τις εκ της νεανικής του ηλικίας αναπολήσεις του εκ του φωτός του μεσογειακού ουρανού και του αρχιπελάγους όπου γεννήθηκε. Επιπλέον δε και προς τον έμφυτο σαυτόν βαθύ ιδεαλισμό και προς τη λυρική του διάθεση, η οποία τόσο πολύ εμφανής είναι στις «μορφές ονείρου» («Ιστορία» «Δόξα» κ.λ.π.) τις οποίες μας άφησε.
Συνδύασε δε τις ιδεολογικές αρχές και τις καλλιτεχνικές κατευθύνσεις των ξένων δασκάλων του προς τις εκ της νεανικής του ηλικίας αναπολήσεις του εκ του φωτός του μεσογειακού ουρανού και του αρχιπελάγους όπου γεννήθηκε. Επιπλέον δε και προς τον έμφυτο σαυτόν βαθύ ιδεαλισμό και προς τη λυρική του διάθεση, η οποία τόσο πολύ εμφανής είναι στις «μορφές ονείρου» («Ιστορία» «Δόξα» κ.λ.π.) τις οποίες μας άφησε.
Ο Ιωάννης Πολέμης (1862 -1924) είναι μεγάλος έλληνας διανοητής της νεοελληνικής γραμματείας. Ο Πολέμης έλαβε το πτυχίο της Νομικής Σχολής του Παν/μίου Αθηνών. Ασχολήθηκε με τη λυρική και δραματική ποίηση, την οποία καλλιέργησε αποκλειστικά σε όλη του τη ζωή. Βραβεύθηκε πολλές φορές για τα θεατρικά και λοιπά έργα του. Είναι ο ποιητής Ό τελευταίος στην Αθήνα τυπικός αντιπρόσωπος του νεοελληνικού αστικού ρομαντισμού. Το έργο του είναι κράμα που προήλθε από ζύμωση δημωδών ρομαντικών στοιχείων. Αργότερα από την Ελληνικήν Ιστοριά και Παράδοση εμπνεύστηκε πολλά θέματα πατριωτικά και θρησκευτικά.
http://www.aka-news.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=385:-a&catid=78:2009-08-19-11-00-30&Itemid=87
Δυστυχώς αυτός ο επίγειος Παράδεισος στην Κορινθιακή "Ελβετία" όπως έχει γραφτεί από διάφορους συγγραφείς, μετατράπηκε (εφόσον εσφαγιάσθησαν οι Μοναχοί) σε ΚΟΛΑΣΗ τα έτη 1943-44 από την εγκληματική δράση του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ και του ΚΚΕ, που μετέτρεψαν την Ιερά Μονή ΄Αγ. Γεωργίου σε Λαϊκο Δικαστήριο, Κρατητήρια και τόπο ΕΚΤΕΛΕΣΕΩΝ απλών Ελλήνων που -απλά- ΔΕΝ ΕΙΣΑΝ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΕΣ. Απέναντι από το Μοναστήρι (στην άλλη μεριά της λίμνης που δημιουργήθηκε αργότερα) υπάρχει στην δυσβατη περιοχή η "ΤΡΥΠΗ" όπου μέσα "έριξαν" πάνω από 2000 σφαγιασθέντες απλούς Έλληνες πολίτες, οι ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ ΤΟΥ ΕΑΜ-ΕΛΑΣ-ΚΚΕ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτά τα λίγα ΧΩΡΙΣ ΜΙΣΟΣ αλλά με ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ.