Μέσα στην κατάμεστη αίθουσα της Παλιάς Βουλής, όπου δεν έπεφτε καρφίτσα, πραγματοποιήθηκε σήμερα η επετειακή εκδήλωση που οργάνωσαν το περιοδικό Patria και ο ιστορικός Δημήτρης Μιχαλόπουλος, με θέμα «Ιωάννης Μεταξάς: ο πόλεμος του '40, τα πριν και τα μετέπειτα». Στην εκδήλωση που συντόνισε ο εκδότης του «ΕΚ» Δημήτρης Ζαφειρόπουλος, πρώτος, μετά από έναν σύντομο χαιρετισμό των Ηλία Πολατίδη, βουλευτή του ΛΑΟΣ και Σπύρου Χατζάρα, δημοσιογράφου, πρώτος μίλησε ο κ. Μιχαλόπουλος, με θέμα «Ιωάννης Μεταξάς και το κίνημα των Επιστράτων (1916-1917)». Στην ομιλία του, ο γνωστός ιστορικός, τόνισε ότι το προαναφερθέν Κίνημα εχθρευόταν τον Ελευθέριο Βενιζέλο, πρέσβευε την ουδετερότητα της χώρας μας στον πόλεμο της εποχής, στρέφονταν κατά της πλουτοκρατίας και της έκφρασής της, της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, συσπειρωνόταν γύρω από το βασιλιά Κωνσταντίνο, ταυτιζόταν με τους εργαζόμενους και το φιλήσυχο λαό και δεν επεδίωκε την εδαφική επέκταση. Ο γνωστός ιστορικός, έκανε τέλος κάποιες σημαντικές αναφορές στον Λένιν και σε πρακτικές και λογικές του που βρίσκουμε διάχυτες στο σήμερα.
Τον λόγο ακολούθως πήρε ο πολιτικός επιστήμων Νίκος Καρράς, ο οποίος με θέμα «Ιωάννης Μεταξάς, μια πορεία», αφού έκανε αναφορά σε βιογραφικά στοιχεία του Ιωάννη Μεταξά, τονίζοντας την παρουσία του σε όλους τους πολέμους του έθνους, τόνισε ότι δεν εισακούστηκε στη διάρκεια της Μικρασιατικής Εκστρατείας, όταν και ζήτησε να κρατήσει ο ελληνικός στρατός τα παράλια και να προελάσει για την Κωνσταντινούπολη, με τα γνωστά αποτελέσματα. Επίσης, απαρίθμησε τα επιτεύγματα του επικεφαλής της 4ης Αυγούστου, όπως είναι το ΙΚΑ, η ΓΣΕΕ, η Εργατική Εστία, η Αποστολική Διακονία, ο αστικός κώδικας, η ασφάλιση ων εργαζομένων και η κοινωνική πρόνοια, η επιτυχής αντιμετώπιση της ανεργίας, η αυτάρκεια στη γεωργική παραγωγή, ο Γ' Ελληνικός Πολιτισμός που περιλάμβανε την ίδρυση μεταξύ άλλων της Λυρικής Σκηνής και η ενεργοποίηση του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου.
Τον λόγο ακολούθως πήρε ο πολιτικός επιστήμων Νίκος Καρράς, ο οποίος με θέμα «Ιωάννης Μεταξάς, μια πορεία», αφού έκανε αναφορά σε βιογραφικά στοιχεία του Ιωάννη Μεταξά, τονίζοντας την παρουσία του σε όλους τους πολέμους του έθνους, τόνισε ότι δεν εισακούστηκε στη διάρκεια της Μικρασιατικής Εκστρατείας, όταν και ζήτησε να κρατήσει ο ελληνικός στρατός τα παράλια και να προελάσει για την Κωνσταντινούπολη, με τα γνωστά αποτελέσματα. Επίσης, απαρίθμησε τα επιτεύγματα του επικεφαλής της 4ης Αυγούστου, όπως είναι το ΙΚΑ, η ΓΣΕΕ, η Εργατική Εστία, η Αποστολική Διακονία, ο αστικός κώδικας, η ασφάλιση ων εργαζομένων και η κοινωνική πρόνοια, η επιτυχής αντιμετώπιση της ανεργίας, η αυτάρκεια στη γεωργική παραγωγή, ο Γ' Ελληνικός Πολιτισμός που περιλάμβανε την ίδρυση μεταξύ άλλων της Λυρικής Σκηνής και η ενεργοποίηση του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου.
Από την πλευρά του, ο ιστορικός ερευνητής Μάνος Χατζιδάκης, μίλησε με θέμα «η προπαρασκευή του πολέμου του 1940 και η διεξαγωγή του». Στην ομιλία του, περιέγραψε τις σκηνές από τη μεταμεσονύκτια συνάντηση του Ιωάννη Μεταξά με τον Ιταλό πρέσβη στην οικία στο Κεφαλάρι και υπογράμμισε ότι ο επικεφαλής της 4ης Αυγούστου, είχε προβλέψει από το 1935 την πιθανότητα διεξαγωγής του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και προετοίμασε τη χώρα με αγορές πολεμικού υλικού, νέα σχέδια επιστράτευσης (που έδωσαν τη δυνατότητα για τη συγκρότηση το 1940 δύναμης 711.000 ανδρών, ήτοι 16 μεραρχιών Πεζικού, μεταξύ άλλων), επάκτια οχύρωση και οργάνωση αντιαεροπορικής άμυνας, αλλά και την κατασκευή της Γραμμής Μεταξά, μήκους περίπου 300 χλμ που συγκράτησε αμυνόμενη σθεναρά τα γερμανικά στρατεύματα επί τριήμερον, γράφοντας χρυσές σελίδες Ιστορίας. Ο κ. Χατζιδάκης αποκάλεσε το καθεστώς του Ιωάννη Μεταξά «πεφωτισμένη δεσποτεία» και «φιλολαϊκή απολυταρχία», ένα καθαρά πολεμικό καθεστώς, που προετοίμασε επάξια τη χώρα για τη λαίλαπα που ερχόταν, υπογραμμίζοντας ότι η 4η Αυγούστου ήταν προσωποπαγής, δεν εγκαθίδρυσε μονοκομματικό κράτος και δεν απαξίωσε τον χριστιανισμό, όπως συνήθιζαν τα ολοκληρωτικά καθεστώτα της εποχής.
Τον λόγο πήρε ακολούθως ο θεολόγος Κωνσταντίνος Τσοπάνης, ο οποίος έχοντας ως θέμα «Μεταφυσική του Εθνικισμού: Η Εκκλησία και η 4η Αυγούστου», αναφέρθηκε στην εγκύκλιο του 1872 του Οικουμενικού Πατριαρχείου, που όταν είδε ότι φυλλορροούσε λόγω της δημιουργίας εθνικών Εκκλησιών, καταδίκασε τον εθνικισμό & φυλετισμό ως αίρεση. Ο κ. Τσοπάνης αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις της 4ηςΑυγούστου στην αρχιεπισκοπική εκλογή, λέγοντας ότι το συγκεκριμένο καθεστώς ήταν ένα πνευματικό φαινόμενο με στοιχεία θρησκευτικής σύλληψης, στην ουσία μια εξέγερση κατά των στοιχείων που διέφθειραν το αξιακό πλαίσιο των Ελλήνων, έθνος, πατρίδα & ηθικός νόμος, τονίζοντας πως την εποχή του Ιωάννη Μεταξά, καμία δράση δεν εξαιρέθηκε από το πεδίο της ηθικής που ευαγγελιζόταν το καθεστώς, ενώ όλα είχαν ως πρότυπο μια ζωή ανώτερη, μέσα πάντα από το πεδίο της ηθικής.
Τέλος, ο ιστορικός Νίκος Γιαννόπουλος, ο οποίος μίλησε με θέμα «Ο θάνατος του Ιωάννη Μεταξά: φυσικό αίτιο ή δολοφονία;», αναφέρθηκε στο χρονικό της επιδείνωσης της υγείας του ηγέτη της 4ης Αυγούστου, που οδήγησε τελικά στο θάνατό του, αναφερόμενος στις αντιθέσεις όσον αφορά στα δημοσιεύματα της εποχής και θέτοντας τα ακόμα αναπάντητα ερωτήματα σχετικά με το ρόλο των Βρετανών ιατρών στην επιδείνωση της υγείας του Έλληνα ηγέτη αλλά και την παρουσία στο πεδίο ανθρώπων της Ιντέλιτζενς Σέρβις. Τέλος, ο κ. Γιαννόπουλος αναφέρθηκε και στα όσα έγραψε για το θάνατο του Ιωάννη Μεταξά ο γνωστός ιστορικός Ντέιβιντ Ίρβινγκ, που μίλησε για δηλητηρίαση του ηγέτη της 4ης Αυγούστου από τους Βρετανούς.
Την εκδήλωση έκλεισε ο συντονιστής της Δημήτρης Ζαφειρόπουλος, προβαίνοντας σε αντιστοιχίες του χθες με το σήμερα, τονίζοντας πως το έθνος μας πάντα θα γεννά ηγέτες σαν τον Ιωάννη Μεταξά και πολλά ΟΧΙ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου