Γράφει ο Ιωάννης Α. Παπαδριανός
Καθηγητής Βαλκανικής Ιστορίας Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης
Πηγή : Πρακτικά Επιστημονικού Συμποσίου, «Ιωάννης Καποδίστριας / 170 χρόνια μετά 1827-1997», Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αργολίδας, Ναύπλιο, 1998.
Το Φεβρουάριο του 1804 στη σερβική ορεινή
περιοχή της Σουμάντιγια (Sumadija) ξέσπασε το πρώτο
εθνικοαπελευθερωτικό της Χερσονήσου του Αίμου, το κίνημα των Σέρβων υπό
τον Γεώργιο Πέτροβιτς, που μας είναι περισσότερο γνωστός σαν Καραγιώργης.
Το κίνημα αυτό, παρόλο τον ηρωισμό των Σέρβων, θα καταπνιγεί στο αίμα
του. Οι διεθνείς συνθήκες, που επικρατούσαν τότε στην Ευρώπη, και κυρίως
η ρωσοτουρκική συνθήκη του Βουκουρεστίου που υπογράφτηκε στα 1812,
συνετέλεσαν στο να σβήσει και η τελευταία εστία αντίστασης των Σέρβων
επαναστατών στα 1813 [1]. Μετά όμως από δύο χρόνια οι Σέρβοι θα ξαναπάρουν τα όπλα, τη φορά αυτή υπό τον Μίλος Ομπρένοβιτς [2] (Milos
Obrenovic), ο οποίος, ακολουθώντας διπλωματικές μεθόδους, κατόρθωσε να
επιτύχει την πολυπόθητη αυτονομία για τη χώρα του το έτος 1830.
Τα επαναστατικά κινήματα
των Σέρβων συγκίνησαν τις ψυχές και των άλλων λαών της Χερσονήσου του
Αίμου. Έτσι, ανάμεσα στους άλλους, πολλοί Έλληνες έμποροι της Διασποράς,
Έλληνες ιεράρχες στις διάφορες βαλκανικές μητροπόλεις, Έλληνες
πολιτικοί και διπλωμάτες, όπως ο Κωνσταντίνος Υψηλάντης, ηγεμόνας της
Βλαχίας, ο Ιωάννης Καρατζάς, ηγεμόνας του ίδιου ρουμανικού πριγκιπάτου, ο
Κωνσταντίνος Ροδοφοινίκιν, έξοχος Έλληνας διπλωμάτης στη ρωσική
υπηρεσία, και ο μετέπειτα πρώτος Κυβερνήτης της Ελλάδας Ιωάννης Καποδίστριας, έσπευσαν να βοηθήσουν τους ομόδοξους Σέρβους στον εθνικοαπελευθερωτικό τους αγώνα [ 3].
Τις σχέσεις του Καποδίστρια με τους
Σέρβους μπορούμε να τις διαιρέσουμε σχηματικά σε δύο μεγάλες περιόδους.
Η πρώτη αρχίζει το 1812 και τελειώνει το 1815, η δεύτερη δε περίοδος
καταλαμβάνει το χρονικό διάστημα από το 1816 ως το 1821, οπότε είναι πια
υπουργός των Εξωτερικών του τσάρου.
Ο Ιωάννης Καποδίστριας ήλθε
για πρώτη φορά σε επαφή με τους Σέρβους επαναστάτες κατά τη διαμονή του
στο Βουκουρέστι το έτος 1812. Έχοντας αναλάβει τότε τη διεύθυνση του
διπλωματικού γραφείου του Ρώσου αρχιστράτηγου Παύλου Βασιλίεβιτς
Τσιτσαγκόφ, ο Καποδίστριας είχε την ευκαιρία να επιδείξει τα εξαιρετικά
του προσόντα, χάρη στα οποία θα διαπρέψει αργότερα στη ρωσική
διπλωματική υπηρεσία. Όταν ο μετέπειτα πρώτος Κυβερνήτης της Ελλάδας
έφθασε στην πρωτεύουσα της Βλαχίας, η ειρήνη με τους Τούρκους είχε ήδη
υπογραφεί βεβιασμένα, γιατί ο τσάρος, μπροστά στον επαπειλούμενο νέο
κατά της Γαλλίας πόλεμο, ήθελε να είναι σε θέση να ανακαλέσει, το
ταχύτερο δυνατόν, τον στρατό του που βρισκόταν στη Χερσόνησο του Αίμου [4].
Όπως έγραφε αργότερα ο Ιωάννης Καποδίστριας στην αυτοβιογραφία του, «Η
διπλωματία δεν είχε πλέον να πράξη τι το σοβαρόν εκείθεν του Δουνάβεως.
Η συνθήκη του Βουκουρεστίου, καίπερ ανεφάρμοστος, ώφειλε να επικυρωθή,
όπερ και εγέντο. Η Δικαιοσύνη, η Θρησκεία και η Φιλανθρωπία απήτουν εν
τούτοις παρηγορίαν τινά δια τους λαούς ους η Ρωσία δια τετάρτην φοράν
ηναγκάζετο να εγκατάλειψη εις την εκδίκησιν των Τούρκων… Αι παρηγορίαι
αύται εδόθησαν. Οι Σέρβοι έλαβον μεγάλας βοηθείας εις χρήματα, εις όπλα
και εις πολεμοφόδια»[5].
Κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου της Βιέννης,
παρά τα μεγάλα ευρωπαϊκά προβλήματα που συζητούσαν στην αυστριακή
πρωτεύουσα, ο Καποδίστριας δεν λησμόνησε τους Σέρβους. Ήδη πριν από την
έναρξη του Συνεδρίου, ο μετέπειτα πρώτος Κυβερνήτης της Ελλάδας, σε
ακρόαση που είχε στη Βιέννη πλησίον του τσάρου, τόνισε τη θλιβερή
κατάσταση, στην οποία η συνθήκη του Βουκουρεστίου είχε οδηγήσει τα
μεγάλα συμφέροντα της Ρωσίας και των ομόδοξων προς αυτή λαών στην
Ανατολή[6].
Τρανή απόδειξη του ενδιαφέροντος, το
οποίο επέδειξε ο Ιωάννης Καποδίστριας για τη Σερβική υπόθεση κατά τη
διάρκεια του Συνεδρίου της Βιέννης, παρέχουν τα απομνημονεύματά του
πρωθιερέα Ματθαίου Νενάντοβιτς [7]
(Matisa Nenadovic). Συγκεκριμένα, μετά την ολοσχερή κατάπνιξη της Α΄
Σερβικής Επανάστασης (1813), οι Σέρβοι φυγάδες, που είχαν εναπομείνει
στην Αυστρία μετά την αναχώρηση του Καραγιώργη για τη Ρωσία, απέστειλαν
στην αυστριακή πρωτεύουσα το Νενάντοβιτς με τον σκοπό να προσπαθήσει να
επισύρει την προσοχή των εκεί συγκεντρωμένων ισχυρών της γης για τη
δεινή κατάσταση που βρίσκονταν τότε οι συμπατριώτες του. Στα σπουδαία
απομνημονεύματά του αφηγείται κατά τρόπο συγκινητικό τις πολύτιμες
υπηρεσίες, τις οποίες ο Καποδίστριας πρόσφερε στους δεινοπαθούντες
Σέρβους.
Η επιστροφή του Ιωάννη Καποδίστρια στη Ρωσία και ο ταυτόχρονος διορισμός του στο υψηλό αξίωμα του υπουργού των Εξωτερικών
εγκαινιάζουν μια νέα φάση στις σχέσεις του Έλληνα διπλωμάτη με τους
Σέρβους που είχαν αρπάξει για δεύτερη φορά τα όπλα εναντίον του
οθωμανικού ζυγού. Συγκεκριμένα, στις αρχές του έτους 1816 ο Καποδίστριας
επιφορτίστηκε να συντάξει τις οδηγίες για τον Γρηγόριο Αλεξάντροβιτς
Στρόγκανοφ, ο οποίος, ως νέος πρέσβης της Ρωσίας, θα μετέβαινε στην
Κωνσταντινούπολη. Με την ευκαιρία αυτή ο Έλληνας διπλωμάτης επιχείρησε
να πείσει τον τσάρο, ώστε, επιδεικνύοντας απέναντι στην Τουρκία σθεναρή
στάση, να απαιτήσει τη λύση των ζητημάτων που εκκρεμούσαν μεταξύ των δύο
κρατών από το έτος 1812. Και για να γίνουμε πιο σαφείς:
Όταν έγινε δεκτός από τον Αλέξανδρο Α΄,
ο Ιωάννης Καποδίστριας απέδειξε στον τσάρο ότι το γράμμα – και όχι
βέβαια το πνεύμα- της συνθήκης του Βουκουρεστίου άφηνε στην Αυτοκρατορία
των Οθωμανών πλήρη ελευθερία δράσις απέναντι στους Μολδοβλάχους και
στους δυστυχείς Σέρβους· ταυτόχρονα δε πήρε το θάρρος να προτείνει στον
Ρώσο αυτοκράτορα να δοθεί στην αποστολή του βαρόνου Στρόγκανοφ εντελώς
διαφορετικός χαρακτήρας. Αλλά ας αφήσουμε να εκθέσει ο ίδιος ο
Καποδίστριας τους λόγους που απηύθυνε τότε προς τον Ρώσο τσάρο:
«Αντί να αποσταλεί ούτος (δηλαδή ο Στρόγκανοφ), Μεγαλειότατε, όπως διαπραγματευθεί την εκτέλεσιν ανεφαρμόστου συνθήκης, ας λάβωμεν ως αφετηρίαν την διακοίνωσιν ην ο αρχιστράτηγος του στρατού του Δουνάβεως (δηλαδή ο Τσιτσαγκόφ) επέδωσεν εις τον Μέγαν Βεζύρην κατά την ανταλλαγήν των επικυρώσεων της συνθήκης ταύτης. Η διακοίνωσις αύτη εδήλου εις την Πύλην, ότι εάν δεν ενεργήσει από κοινού μετά της Ρωσίας κατά του Ναπολέοντος, η συνθήκη θα είναι άκυρος… Επομένως, η Ρωσία δικαιούται να προτείνει εις τους Τούρκους νέαν συνθήκην ειρήνης, συνοδεύουσα δε την πρότασίν της διά στρατιωτικής κινήσεως εις τα σύνορα και εν των Ευξείνω, δύναται να είναι βεβαία ότι οι Τούρκοι θα παραδεχθούν ταύτην. Ούτω θα δυνηθή τέλος η Ρωσία να απαλλάξει δια παντός τους Μολδαβούς, τους Βλάχους και τους Σέρβους από της αυθαιρέτου και καταθλιπτικής διοικήσεως ήτις τους καταπιέζει. Η Μολδαβία, η Βλαχία και η Σερβία δεν δύνανται άραγε να σχηματίσουσιν τρεις ομόσπονδους ηγεμονίας, κυβερνώμενος υπό ηγεμόνων εκ τριών διαφόρων δυναστειών, οίτινες δύνανται να εκλεγούν εκ των ηγεμονικών οίκων της Γερμανίας, ίνα ούτω συμβιβασθούν πάντα τα συμφέροντα και ορθή πάσα αφορμή ζηλοτυπίας; Δια να μη στερηθή δε η Πύλη των δικαιωμάτων αυτής, δύναται να απονεμηθή εις αυτήν, ως κυρίαρχου Δυνάμεως το δικαίωμα του προμηθεύεσθαι δια την Κωνσταντινούπολιν ζωοτροφίας των τριών τούτων ηγεμονιών επί μετρία τιμή…»[8]
Αλλά και με άλλα επιχειρήματα προσπάθησε ο
Ιωάννης Καποδίστριας να πείσει τον τσάρο Αλέξανδρο Α’ να προβεί σε
αναθεώρηση της συνθήκης του Βουκουρεστίου και να βοηθήσει τους Σέρβους
κα τους άλλους ομόδοξους λαούς της Χερσονήσου του Αίμου. Ο Έλληνας
διπλωμάτης, τονίζοντας τα μεγάλα οφέλη που θα μπορούσε να φέρει ένας
τέτοιος συνδυασμός, έλεγε στον Ρώσο αυτοκράτορα τα εξής:
«Η ευφορία των χωρών τούτων, οι περιεχόμενοι εν αυταίς θησαυροί, οι εκμεταλλευθησόμενοι δια των τεχνών, της βιομηχανίας, του εμπορίου και του ελευθέρου επί του Δουνάβεως πλου, θα προσφέρουν εις την Ρωσίαν, ως και εις την Αυστρίαν, την Γερμανίαν και τα άλλα πολιτισμένα έθνη, μεγίστας ωφελείας. Οι Χριστιανοί της Ανατολής, εγκαθιστάμενοι εις τα νέα ταύτα κράτη, θα ωφελήσουν αυτά και θα καρπωθούν αμοιβαίαν ωφέλειαν, και εκείνοι δε, οίτινες θα μείνουν εισέτι υπό το συντετριμμένον σκήπτρον της Οθωμανικής κυβερνήσεως, θα υπομένουν τότε το παρόν επί τη ελπίδι μέλλοντος εξησφαλισμένου. Με την ελπίδα ταύτην ζουν ήδη από αιώνων οι χριστιανοί, βλέποντες δε αυτήν πραγματοποιουμένην τέλος δια τους αδελφούς αυτών Δάκας και Σέρβους, προς τι θα ζητήσουν ταύτην αλλαχού που και ουχί εν τη δικαιοσύνη και ελευθεριότητι της Ρωσίας; Αλλά τούτο θα είχε και αλλάς έτι συνεπείας. Παρέχουσα ενώπιον του κόσμου τοιούτον παράδειγμα μετριοπάθειας, δεν θα αφόπλιση αράγε η Ρωσία την ζηλοτυπίαν όλων των άλλων κυβερνήσεων;»[9]
Όλες όμως οι προτάσεις του Καποδίστρια,
μολονότι περιείχαν ισχυρά επιχειρήματα, δεν έγιναν δεκτές από τον Ρώσο
αυτοκράτορα Αλέξανδρο Α’, γιατί, όπως ισχυρίστηκε, δεν είχε καμιά
διάθεση, επί του παρόντος τουλάχιστον, να κηρύξει τον πόλεμο εναντίον
της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Και ιδού πως ακριβώς έχει η απάντηση που
έδωσε ο Ρώσος τσάρος προς τον έλληνα διπλωμάτη: «Αι σκέψεις
αύται είναι πολύ λογικοί, αλλά δια να εκτέλεση τις τι πρέπει να
προσφυγή εις το τηλεβόλον, τούθ’ όπερ δεν επιθυμή. Αρκετούς πολέμους
έσχομεν επί του Δουνάβεως– οι δε τοιούτοι πόλεμοι επιδρούν
κακώς επί του ηθικού των στρατευμάτων. Του τελευταίου τούτου σεις ο
ίδιος υπήρξατε μάρτυς. Αφ’ ετέρου η ειρήνη της Ευρώπης δεν έχει εισέτι
στερεωθή, οι δε υποκινηταί των επαναστάσεων ουδέν θα επεθύμουν τόσον
όσον να με ίδουν εις ρήξιν προς τους Τούρκους»[10].
Τα γεγονότα, που επακολούθησαν, απέδειξαν πόσο ορθά είχε προΐδει τα πράγματα ο Ιωάννης Καποδίστριας. Ο Στρόγκανοφ,
φθάνοντας στην Κωνσταντινούπολη, βρέθηκε μπροστά στην απροθυμία και
έντονη άρνηση της Υψηλής Πύλης να συζητήσει για την επίλυση των
ρωσοτουρκικών διαφορών. Γι’ αυτό και οι ενέργειες του υπέρ των Σέρβων,
που διήρκεσαν από τα 1816 ως τα 1821, δηλαδή, επί τέσσερα και πλέον έτη,
δεν έφεραν κανένα αποτέλεσμα.
Από τα 1821, έτος έναρξης της Ελληνικής
Επανάστασης και διακοπής των ρωσοτουρκικών σχέσεων εξαιτίας της
επανάστασης αυτής – η ρύθμιση του Σερβικού ζητήματος θα συνδεθεί με την
τύχη των Ελλήνων επαναστατών και μόνο η εγκαινίαση σθεναράς πολιτικής
από τον τσάρο Νικόλαο Α’, διάδοχο του Αλεξάνδρου Α, θα επιτρέψει στους
Σέρβους τον διακανονισμό των ζητημάτων τους, που εκκρεμούσαν από δέκα
πέντε και πλέον χρόνια, την οριστική ρύθμιση της τύχης τους».
Υποσημειώσεις
[1] D. Djordjevic, Ιστορία της Σερβίας, 1800-1918, Θεσσαλονίκη 1970, σσ. 17 κ.ε.
[2] Mih. Gavriolovic, Mitos Obrenovií, τ. 1,Beograd 1908, σσ. 152 κ.ε.
[2] Mih. Gavriolovic, Mitos Obrenovií, τ. 1,Beograd 1908, σσ. 152 κ.ε.
[3] Για τη συμμετοχή των Ελλήνων
κατά την Α’ και Β’ Σερβική Επανάσταση βλ. τις παρακάτω νεότερες μελέτες:
Kliment Dzambazovski, «Grci u Pivom Srpskom Ustanku» (Οι Έλληνες κατά
την Α Σερβική Επανάσταση», Λ Ελληνοσερβικό Συμπόσιο. Πρακτικά,
Θεσσαλονίκη 1979, σσ. 185 κ.ε. Α. Αγγελόπουλος «Η συμβολή του
Οικουμενικού Πατριαρχείου εις τα πνευματικός σχέσεις Ελλήνων και Σέρβων
κατά το πρώτο ήμισυ του 19ου αιώνος», στα Πρακτικά του ίδιου Συμποσίου,
σσ. 197 κ.ε.
[4] Μιχαήλ Θ. Λάσκαρης, Έλληνες και Σέρβοι κατά τους απελευθερωτικούς των αγώνας, 1804-1830, Αθήναι 1936, σσ. 44-45.
[5] Χρησιμοποιούμε εδώ, όπως και σε
άλλα σημεία της μελέτης μας, το κείμενο της ωραίας μετάφρασης της
Αυτοβιογραφίας του Καποδίστρια που εκπόνησε ο αείμνηστος καθηγητής μου
Μιχαήλ Λάσκαρης (βλ. Ιωάννου Καποδίστρια, Αυτοβιογραφία, Εισαγωγή,
μετάφραση και σχόλια Μιχαήλ Λάσκαρη, έκδ. β’, Αθήναι 1968,σ.. 31-32).
[6] Βλ. Λάσκαρης, Έλληνες και Σέρβοι, σα. 47-48, σημ. 1, όπου και η σχετική βιβλιογραφία.
[7] Matija Nenadovic, Memoari (Απομνημονεύματα), Beograd. 1867, σα 225,375.
[8] Καποδίστριας, Αυτοβιογραφία, σσ. 76-77
[9] Καποδίστριας, ό.π., σσ. 77-78.
[10] Καποδίστριας, Αυτοβιογραφία, σσ. 79.
[10] Καποδίστριας, Αυτοβιογραφία, σσ. 79.
ΑΙΩΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ
ΑΡΓΟΛΙΚΗ ΑΡΧΕΙΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου